fredag 20. juli 2012

Lille Petter edderkopp - og samtlige av hans brødre og søstre...

Ja, alle våte og forfrosne søringer, nå har vi fått møkkavær og kulde her i nord også, men det er vi jo forsåvidt vant med fra tidligere år.  "Seks grader og slagregn i tre uker", som en mann sørfra oppsummerte det med for noen år siden.  Ullsokker og fleece-eller strikkejakke er daglig antrekk inne, for det er da for ....... å fyre langt ut i juli?   De siste ullsokkene min gamle venninne Jørgine strikket til meg før hun gikk bort, de holder ennå... 

Heldigvis setter gubben og jeg snart kursen mot varmere breddegrader.  Han skal på behandlingsreise for leddgikt i Igalo, Montenegro, og jeg skal være med.  Vi har vært der før, også på et rent ferieopphold en gang, da vi bodde på hybel der i en hel måned.  Jeg lærte meg alle matvarene på serbisk/kroatisk...

Før været ble helt ille, hadde vi noen dager da vi satt ute og koste oss.  Slike dager har det vært så få av i sommer, at vi like gjerne kunne ha satt oss på sparken en stund, slik onde tunger vil ha det til at vi nordpå pleier å gjøre.  :)  En av de dagene la gubben merke til en rar klump i et edderkoppnett inne ved veggen.  Vi trodde først det var egg, men det viste seg å være en myriade av bittesmå edderkopper, ikke større enn et knappenålshode hver. De var gule med et svart felt på "baken", akkurat da hadde det vært gøy å ha en edderkoppekspert på besøk.  Sånn så de ut:  (Litt uklart bilde.)

Etter hvert spredte de seg utover i hver sin lille tråd.  En av mine Facebook-venner minnet meg på at de faktisk blir større, og at de muligens kunne ta over hele stua mi.  Jeg svarte at når de okkuperer sofaen og forsyner seg selv i kjøleskapet, da er det på tide å ringe et skadedyrfirma.  Og de befant seg jo utenfor veggen, da. 

Ellers hadde vi besøk av en eller annen "bukk":

Den eneste jeg syntes lignet litt i insektboka mi, var husbukk.  Skrekk og gru!  Har vi fått husbukk?!!   Men en annen Facebook-venn syntes den lignet Furubukk, jeg får krysse fingrene for det siste alternativet.  Hvis noen har opplysninger som kan føre til identifikasjon av dette "skabilkenet", blir jeg glad.


Øverst:  Flekkmarihånd.  Nederst:  Den siste tapre mohikaner av mine Thompson & Morgan orientvalmuer, i katastrofebedet...


Inneblomster.  Øverst en gjenblomstrende orkide, nederst en stikling av min kjempelange Dronning Ingrid som ble klippet ned nylig, hun var bare en lang stilk med en blomsterkvast i toppen.  Jeg ga opp å gi pelargoniene svømmeundervisning, nå blir de siste tatt inn igjen. 

That,s all, folks!  (Hvem var det som pleide å si det?  Det rinner meg i hu et eller annet underholdningsprogram på TV.)  Ha en god sommer, så langt det er mulig, været får vi jo ikke gjort stort med, annet enn å flykte fra det.  :)


2 kommentarer:

  1. Urk, med så mange edderkopper hadde jeg fått angst! Nei, været får en ikke gjort noe med bortsett fra å klage på det ;-)
    Nå skinner sola her for en gangs skyld. Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
  2. jeg fikk en sånn farm på tørkestativet i dag - æsj!! alle klærne havna i badekaret og tar en ny tur gjennom vaskemaskina.

    SvarSlett