søndag 11. september 2011

Nedtelling til høst

I dag har jeg vært ute og tatt vare på en del blomsterpotter som stod rundt omkring og så uryddige ut.  Pelargoniene skal nå etterhvert inn, og snart skal krukker med sommerblomster tømmes.  Været tyder ikke på at det er september, det var hele 16 grader i dag, og strålende sol.  For første gang i mitt liv synes jeg synd på "søringan" når det gjelder været, situasjonen er jo diametralt motsatt av det som er vanlig, faktisk har det vært enda verre sørpå enn det har pleid å være i de verste regnsomrene her nord, kanskje med unntak av temperaturen.  Når det er langvarig regn her, kommer temperaturen gjerne ned i 6 grader...

Jeg har ikke vært noen steder på ferie, men jeg har fått med meg to 40 års klassejubileer, et i fødebyen Sulitjelma og et på Fauske.  Det har seg slik at jeg flyttet til Fauske da jeg skulle begynne i 8. klasse, derfor ble jeg invitert begge steder.  

Dette bildet er tatt mot nord/nordøst, man kan skimte Fauske i det fjerne innover fjorden.

Nå er det tid for "langskankamygg"!  Her sitter et eksemplar og hviler ut på verandarekkverket...

En lilje jeg plantet i fjor og nesten hadde glemt, gledet meg med en blomst her om dagen. 

Inne er denne ved å merke seg, kjøpt på 10-kronersbordet på Plantasjen.  Chirita er navnet, og som man ser, hører den til samme familie som Saintpaulia og Streptocarpus.

Da det regnet her om dagen, kom regnbuen fram.  Den var faktisk dobbel, med en mye svakere "tvilling", den kan så vidt skimtes oppe i høyre hjørne. 

Nå ser jeg resultater av stiklingbyttemøtet jeg var på i april, dette er streptocarpusen jeg byttet til meg som bladstikling.  Under er en ukjent pelargonium fra samme møte.

Den ser mørkere ut "live" enn den gjør på bildet, jeg aner ikke hva det er for en...


Bloggtørken har vært langvarig nå, så jeg håper å få tatt meg sammen til å poste mer regelmessig.  :)

1 kommentar:

  1. På tide rydde inn sommaren..
    Har så mange flotte blomar du :-)

    Fin ny veke til deg!

    SvarSlett